Rękojmia czy Gwarancja
Czym różni się gwarancja od rękojmi
Definicja oraz znaczenie pojęć gwarancja i rękojmia nie są tożsame – choć potocznie w regresie reklamacyjnym używamy twierdzenia „gwarancja” to w teorii wybór pomiędzy gwarancją a rękojmią może mieć znaczący wpływ na wybór roszczeń i samo rozstrzygnięcie w Twojej sprawie.
Rękojmia jest przede wszystkim gwarantowana przepisami prawa – odpowiedzialność za towar sprzedany z wadą z mocy prawa zawsze ponosi sprzedawca, gwarancja natomiast jest dobrowolnie wydawana przez gwaranta – zazwyczaj jest nim producenta, dystrybutor lub importer, często także Sprzedawca i stanowi ona po za zabezpieczeniem ochronny praw Konsumenta pewien element strategii marketingowej, odpowiedzialność za towar sprzedany z wadą ponosi gwarant wskazany w karcie gwarancyjnej.
Podstawa do złożenia regresu
Podstawą reklamacji z tytułu rękojmi jest potwierdzenie zakupu, może nim być paragon, faktura VAT, umowa kupna/sprzedaży, dopuszczalne są także takie formy potwierdzenia sprzedaży jak wydruk z karty płatniczej czy wyciąg z konta.
Podstawą do skorzystania z gwarancji jest natomiast dokument gwarancyjny wydany na papierze lub innym trwałym nośniku. Określać on musi podstawowe informacje potrzebne do wykonywania uprawnień z gwarancji, w szczególności nazwę i adres gwaranta, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej oraz uprawnienia przysługujące w razie stwierdzenia wady.
Co nam się bardziej opłaca
Prawo do wyboru rodzaju dochodzenia roszczeń należy zawsze do Konsumenta, warto jednak pamiętać, że odrzucenie reklamacji z tytułu gwarancji nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej.
Rękojmię warto wykorzystać gdy ochrona przyznana przez gwaranta w karcie gwarancyjnej jest ograniczona (np. zawężenie roszczeń tylko do naprawy towaru, skrócony okres gwarancyjny, itp.). Pamiętaj jednak że gwarancja daje często wachlarz rozwiązań, z których warto skorzystać, są to m.in. możliwość naprawy towaru w autoryzowanym serwisie, skorzystanie z ochrony gdy okres gwarancji jest dłuższy niż 2 lata i nie masz już prawa do reklamacji z tytułu rękojmi, usługa „door to door”, itp..
Roszczenia możliwe przy rękojmi a gwarancji
Przy gwarancji żądania konsumenta określa gwarant w karcie gwarancyjnej – mogą być one ograniczone w stosunku do roszczeń ustawowo przysługujących z tytułu rękojmi. Często jednak gwarant zapewnia szerszy wachlarz ochrony. To od gwaranta jednak zależy, na co i w jakim zakresie pozwoli klientowi.
Przy rękojmi to klient ma prawo wystosować określone żądanie, są nimi możliwość bezpłatnej naprawy, wymiany towaru na nowy czy obniżenie lub zwrot ceny. W przypadku rękojmi odpowiedzialność sprzedawcy za towar wynosi 2 lata od dnia wydania towaru (możliwość skrócenie do jednego roku dla sprzedaży rzeczy używanych), niezależnie od okresu na jaki producent wystawił gwarancję.