Instytucje pro konsumenckie
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
Ma uprawnienia do wszczęcia kontroli w tym przeprowadzenia mediacji w imieniu i na zlecenie Konsumenta. Przy każdym Inspektoracie funkcjonują stałe sądy polubowne, prowadzone są także postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
Rzecznik Praw Konsumenta
Rzecznik Praw Konsumenta udziela pomocy i reprezentacje wyłącznie interesy konsumentów. Właściwość Rzecznika ustala się na podstawie miejsca zamieszkania, szczegółowe informacje w tym zakresie są dostępne na stronie www.uokik.gov.pl.
Rzecznik podejmuje interwencje na wniosek Konsumenta w chwili, gdy ten wyczerpał możliwości dochodzenia swych roszczeń w postępowaniu reklamacyjnym. Do głównych zadań rzecznika należy w szczególności udzielanie porad prawnych, przygotowywanie pism procesowych, występowanie w procesach sądowych oraz składanie wniosków dotyczących zmian w prawie miejscowym.
Przedsiębiorca, do którego skierowano wystąpienie ma obowiązek udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących jego przedmiotem pod rygorem kary finansowej w przypadku uchylania się od udzielenia odpowiedzi.
Rzecznik konsumentów ma również prawo i możliwość do wytaczania powództw oraz reprezentowania Konsumenta w postępowaniach w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
UOKiK
Kluczowe kompetencje Prezesa UOKiK w zakresie ochrony konsumentów to przede wszystkim występowanie do przedsiębiorców w sprawach z zakresu ochrony konsumentów, prowadzenie postępowań wyjaśniających w tym administracyjnych jak również wydawanie ostrzeżeń konsumenckich i komunikatów.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów realizuje rządową politykę ochrony konsumentów. Podstawowym zadaniem w tym obszarze jest ochrona konsumentów w interesie publicznym przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez przedsiębiorców.
W ramach prowadzonych postępowań Prezes Urzędu może nakazać zaprzestania stosowania praktyk naruszających prawa słabszych uczestników rynku, zakazać stosowanie klauzul niedozwolonych oraz wzorców umowy uznanych w toku postepowania za niedozwolone, nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową jak również określić środki usunięcia trwających skutków bezprawnej praktyki przedsiębiorcy.
Federacja Konsumentów
Organizacja Pożytku Publicznego, działa na podstawie prawa o stowarzyszeniach, świadczy bezpłatne poradnictwo i pomoc prawną. Cele Federacji wynikają z jej statutu, do głównych z nich zaliczyć należy upowszechnianie i ochronę praw konsumentów oraz świadczenie pomocy społecznej, w zakresie związanym z ochroną konsumentów, promocją zrównoważonej konsumpcji, edukacją konsumencką oraz poradnictwem obywatelskim.