Wada fizyczna
a przedawnienie roszczeń

Wada fizyczna, czym jest i kiedy się ujawnia
Pojęcie wady fizycznej zostało zdefiniowane przez ustawodawcę w Kodeksie Cywilnym, zaistnieć może ona na każdym etapie użytkowania. Istotne wady ukryte ujawniają się zazwyczaj w pierwszym okresie użytkowania towaru, ale ich wystąpienia nawet przed upływem dwuletniej odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady fizyczne nie zwalania go z odpowiedzialności za rzecz sprzedaną z wadą.

art. 5561). § 1. Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową.
W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:
1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Kiedy powinieneś zgłosić roszczenia do sprzedawcy
Reklamacje zgłaszajmy niezwłocznie, jak tylko zauważymy wady w towarze. Przenoszenie ich w czasie może świadczyć o tym, że wziąłeś na siebie odpowiedzialność za ich powstanie. Pogłębienie widocznych uszkodzeń może także uniemożliwić prawidłowe rozpoznanie sprawy i oględziny wykonywane w celu ustalenia związku przyczyno-skutkowego pod kątem zasadności roszczeń wnoszonych przez Ciebie w regresie reklamacyjnym.

W jakim okresie możesz zgłosić wady sprzedawcy
Odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady fizyczne wynosi dwa lata. Pamiętaj jednak, że Twoje roszczenie przedawnia się z upływem roku od zauważenia wady, a to w praktyce znacznie wydłuża okres odpowiedzialności sprzedawcy.

Przykład
Wada ujawnia się po 20 miesiącach od zakupu zatem Twoje roszczenie przedawni się dopiero za 12 miesięcy czyli po 2 latach i 8 miesiącach.

Co może mieć wpływ na zmianę decyzji Sprzedawcy
Sprzedawca ma autonomię w podejmowaniu decyzji, jego stanowisko powinno być jednak motywowane poszanowaniem dobrego obyczaju kupieckiego, litery prawa oraz poczuciem odpowiedzialności za rzecz sprzedaną z wadą. W praktyce jednak wciąż mamy do czynienia z wieloma sytuacjami, gdy Konsument w chwili zgłoszenia reklamacji staję się „intruzem” – nawet jeśli był on do tej pory wieloletnim i wiernym klientem. Do narzędzi, które mogą wpłynąć na zmianę stanowiska Sprzedawcy, należy zaliczyć m.in.:

  • odwołanie wniesione na podstawie opinii rzeczoznawcy stwierdzającej wady fizyczne tkwiące w towarze,
  • błędy formalne leżące po stornie sprzedawcy, np. nieprawidłowe ustosunkowanie się do zgłoszonych roszczeń,
  • postępowanie mediacyjne i wystąpienia instytucji pro konsumenckich,
  • postępowanie prowadzone przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim,
  • prawomocne wyroki sądów cywilnych.